Posted by Unknown | 0 comments

Dimana Silapnya Institusi Zakat Dan Baitumal ???

Telah berkata Saidina Umar Al-Khattab : "Berilah zakat kepada seseorang (yang fakir miskin) itu sehingga dia menjadi kaya". Kenyataan yang dimaksudkan oleh Saidina Umar Al-Khattab itu membawa erti pemberian zakat perlu dilaksanakan sehingga tiada lagi orang fakir miskin serta orang fakir miskin itu telah keluar (bebas) dari wilayah kefakirannya itu.


Zakat (زكاة) ialah derma yang wajib diberikan orang Islam yang mampu kepada 8 golongan (asnaf) yang berhak menerimanya. Ia merupakan rukun ketiga dari Rukun Islam.Dari segi bahasa zakat bererti bersih, suci, subur dan berkembang.


Dari surah At-Taubah (09), ayat 103:
(۱۰۳) خُذۡ مِنۡ أَمۡوَالِهِمۡ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمۡ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيۡهِمۡ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمۡ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu(Muhammad) itu menjadi ketenteraman bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui

Manakala dari segi syarak, zakat ialah mengeluarkan sebahagian daripada harta yang tertentu kepada golongan tertentu apabila cukup syarat-syaratnya.
Kita melihat institusi-institusi zakat negeri masing-masing mendapat kutipan pungutan zakat berlipat-lipat kali ganda saban tahun. Namun, nasib rakyat bawahan atau rakyat kelas ketiga masih tidak berubah. Asyik-asyik muka tu la juga yang pergi terima zakat yang diagih-agihkan. Takder ker yang terima zakat sekali je terus jadi golongan pertengahan(keluar daripada kelompok kemiskinan) ?


Setakat boleh 2-3 ratus sebulan boleh jadi 'kaya' ker ?


Perhatikan riak-riak wajah mereka...Tersenyum gembira mendapat wang yang tak seberapa sedangkan mereka mempunyai hak yang lebih ke atas pungutan hasil-hasil zakat. Yer la, daripada tiada duit...Lebih baik daripada tiada langsung kan...



Jika umat Islam faham dan menunaikan tuntutan itu, ia akan mengurangkan jurang di antara golongan kaya dan miskin.Kini, hasil kutipan zakat yang direkodkan di kebanyakan pusat pungutan zakat negeri kian meningkat.Laporan Pusat Pungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Maiwp) mendapati RM241,966,660.22 zakat dikutip tahun lalu, meningkat 17 peratus berbanding 2008.

Bilangan pembayar zakat tahun lalu meningkat 78,820 orang atau 16.1 peratus tahun lalu berbanding 67,872 pada 2008.Zakat pendapatan kutipan tertinggi, sebanyak RM167,483,687.12 atau 69 peratus daripada jumlah keseluruhan kutipan tahun lalu.
Zakat perniagaan sebanyak RM29,114,257.40 (12 peratus), zakat harta RM25,689,049.19 (11 peratus) dan zakat wang simpanan RM18,373,003.78 (8 peratus).Walaupun jumlah kutipan zakat amat memberangsangkan, masih ada suara-suara sumbang yang mendakwa institusi pusat zakat dan Baitulmal gagal membantu golongan miskin dan asnab.


Sehinggakan seorang ibu tunggal dari Johor sanggup menerima cek bantuan bernilai RM2,000 daripada sebuah gereja bagi menanggung anaknya melanjutkan pelajaran di pusat pengajian tinggi, ini adalah tamparan hebat kepada umat Islam.Wanita malang itu mendapat 'tajaan' selepas hampa kerana usaha mendapat bantuan daripada pejabat agama daerah, pusat zakat negeri dan wakil rakyat di kawasannya ditolak.Anaknya dikatakan dua kali menolak tawaran melanjutkan pelajaran berikutan masalah kewangan.


Justeru, di mana silapnya pusat pungutan zakat negeri dan Baitulmal bagi membantu umat Islam yang daif dan memerlukan sumber kewangan?Melihat daripada angka kutipan zakat, sepatutnya tiada masalah membantu golongan miskin, anak yatim atau mereka yang memerlukan tetapi sebaliknya berlaku.Pengagihan zakat yang sistematik perlu ditekankan bagi mengelak berlaku sebarang bentuk penipuan atau di salah guna.


Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: "Berikanlah (melalui sistem zakat) kepada (hamba) segala harta yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kamu." (Surah an-Nisa' ayat 39).


Mengenai soal pengagihan zakat yang sering menimbul tanda tanya masyarakat, beliau berkata perkara itu patut diberi perhatian.Masyarakat tidak boleh dipersalahkan jika mempersoalkan mengenai agihan zakat sedangkan kutipan setiap tahun meningkat berjuta-juta ringgit.Mereka yang bertanggungjawab perlu turun padang selain melakukan kaji selidik keperluan masyarakat terutama yang tinggal di kawasan pedalaman.

Kais pagi makan pagi,kais petang makan petang. Malah ada yang lebih teruk, kais pagi tak dapat makan pagi, kais petang pun tak dapat makan jugak. MasyaAllah. Yang lebih teruk lagi, tak terdaya untuk kais di waktu pagi hari dan petang, jadi pun tak dapat makan jugak seharian, kebuluran la jawabnya.


Akhir kata penutup tulisan, semoga pihak yang bertanggungjawab dapat memperbetulkan kembali keadaan dan persepsi rakyat umum dengan mengambil tindakan dan usaha yang lebih proaktif.


Wallahualam.

0 comments: