Posted by Unknown | 0 comments

Kematian Gaddafi, Satu Konklusi [Video]

Satu dunia digemparkan dengan kematian Kolonel Muammar Gaddafi, pemerintah Libya. "Gaddafi is dead". 

Melalui video-video yang dipaparkan boleh dilihat dengan jelas bagaimana keadaan pengakhiran bagi seorang pemimpin kerajaan. Disatu pihak, ramai rakyat Libya yang berpesta menyambut berita kematian bekas pemimpin mereka yang dianggap zalim kepada rakyatnya dan diselubungi dengan rasuah dan kronisme.

Betul. Memang tidak dinafikan beliau seorang pemimpin yang banyak menzalimi rakyat, memakan harta rakyat namun cara beliau mati agak menyedihkan saya sebagai seorang muslim. InsyaAllah, jika Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya, perkara seperti ini tidak akan berlaku. Pasti segalanya mengikut prosedur undang-undang, malah undang-undang Islam lagi, jika seseorang bekas pimpinan negara yang terdahulu didapati bersalah. Melayu dan Arab merupakan dua spesis bangsa yang benar-benar berbeza walaupun kedua-duanya ditaklifkan sebagai Islam.

Walaupun seseorang itu bersalah, Islam mempunyai caranya yang tersendiri dalam menjatuhkan hukuman terhadap pesalah. Islam itu indah dan teliti. Bimbang dunia akan menilai Islam melalui kejadian yang berlaku di Libya. Lain pula la jadinya.

Kita suatu bangsa yang sopan, mudah belas kasihan dan lemah lembut. Arab pula satu bangsa yang agak panas baran dan kasar. Lihat video saat akhir kematian Muammar Gaddafi :-








Harap-harap rakyat Libya dapat membina sebuah negara baru yang merdeka dan berdaulat tanpa campurtangan Barat. Wallahualam.

0 comments: